فرهمندی: در این دوره مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان یزدی: اتصال بلوار امام خمینی (ره) به نماز مشکل ارتباطات محور شمالی جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند شهردار مشهد مقدس: تمام تلاش ما این است که بتوانیم خادمان شایسته‌ای برای زائران امام رضا (ع) باشیم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر ماه صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام رضا (ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر در مشهد آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس
سرخط خبرها

فضاهای شهری چند عملکردی

  • کد خبر: ۱۳۱۴۱۱
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
فضاهای شهری چند عملکردی
شهرسازی پایدار، موضوعات شهر را از جنبه‌های مختلف اجتماعی (فرهنگ و عدالت)، ساختاری (زیر ساخت‌های شهری و فرم شهر)، حمل ونقل (راه‌ها و زیرساخت‌های ترافیکی) و منابع (انرژی، مواد غذایی، مصالح) پردازش می‌کند.

در سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» موضوع «کالبد شهری» با ویژگی‌هایی همچون متوازن، نماد آبادانی، یکپارچه، روان و متصل بیان شده است. مجموعه این موارد به «شهرسازی پایدار» اشاره دارد که در راستای افزایش زیست پذیری در همه نقاط شهر و بهبود کیفیت زندگی شهری مطرح می‌شود.

شهرسازی پایدار، موضوعات شهر را از جنبه‌های مختلف اجتماعی (فرهنگ و عدالت)، ساختاری (زیر ساخت‌های شهری و فرم شهر)، حمل ونقل (راه‌ها و زیرساخت‌های ترافیکی) و منابع (انرژی، مواد غذایی، مصالح) پردازش می‌کند.

بالغ بر نیمی از جمعیت جهان، زندگی خود را در شهر‌ها سپری می‌کنند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. فرم و منظر شهری مرتب تغییر می‌کند و گسترش عمودی و افقی دارد که با افزایش جمعیت شهری، نوعی تعارض برای شهر‌ها ایجاد می‌کند.

از سویی، رشد افقی شهر‌ها به دلایل بسیاری همچون افزایش گاز‌های گلخانه ای، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، از بین رفتن یکپارچگی و پیوستگی منظر، افزایش هزینه‌ها از منظر حمل ونقل و ساخت وساز‌ها و... اثرات زیست محیطی مخربی به دنبال دارد و از سوی دیگر، رشد عمودی، کاهش کیفیت زندگی افراد و بروز انواع پیامد‌های مخرب روحی را باعث می‌شود؛ لذا نگاه توسعه پایدار به متراکم شدن شهر‌ها منجر می‌شود.

یک فرم شهری پایدار باید از جنبه‌های کالبدی، اجتماعی و زیست محیطی مورد توجه باشد.

«فضا‌های شهری چندعملکردی» راهکاری برای افزایش کیفیت زندگی شهری در شهر‌های متراکم محسوب می‌شود که در آن، اهدافی مانند رفاه و عدالت اجتماعی، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، کارایی اقتصادی و حمل و نقل پایدار، مورد نظر هستند. رشد عمودی شهر‌ها کاهش کیفیت زندگی را به دنبال دارد و سبب آسیب پذیری شهر و افزایش تبعات روانی می‌شود.

بر این اساس اگر تقدم با «جای دادن شهروندان در شهر» باشد، حرکت به سمت تراکم بیشتر، کاهش سرانه فضای سبز و مراکز فعالیت و فضا‌های جمعی اجتناب ناپذیر است. اما آنچه سبب زیست پذیری یک شهر می‌شود، کیفیت زندگی شهروندان است. کیفیت زندگی شهری به امکان انجام فعالیت‌های انتخابی بستگی دارد.

فعالیت شهروندان به سه دسته «اجباری، انتخابی و اجتماعی» تقسیم می‌شود و هرچه امکان انجام فعالیت‌های انتخابی بیشتر باشد، کیفیت زندگی بهتر می‌شود. وقتی شهر به سمت افزایش تراکم می‌رود، بدون در نظر گرفتن سایر جنبه‌های پایداری شهری (جنبه‌های محیط زیستی و اجتماع) و نیاز به تسهیلات مربوط به طراحی شهری مانند ترکیب کاربری‌ها و فعالیت‌ها گزینه‌های متنوع حمل ونقل و فضا‌های لازم برای فعالیت‌های غیر ضروری (اختیاری، اجتماعی و تفریحی) کیفیت زندگی ساکنان کاهش می‌یابد.

کیفیت زندگی مفهومی چند وجهی است که نه تنها جنبه‌های مادی زندگی مثل سطح زندگی و دسترس بودن امکانات و زیر ساخت‌های اجتماعی و فیزیکی، بلکه جنبه‌های دیگری همچون سلامتی جسمی و روانی و فرصت‌های تفریحی و گذران اوقات فراغت را که مغفول مانده است، در بر‌ می‌گیرد؛ این امر در بستر طراحی فضا‌های شهری چند عملکردی تحقق می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->